czwartek, 19 czerwca 2014

Braco Dimitrijević

The Flag of the World, 1963
Slobodan "Braco" Dimitrijević (ur. 1948) już od najmłodszych lat obracał się w artystycznym świecie socjalistycznej Jugosławii. Jego ojciec będąc jednym z największych artystów regionu skutecznie poprowadził karierę młodego Braco, który w wieku zaledwie lat 10 mógł się pochwalić swoją pierwszą wystawą prac. W 1971 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Zagrzebie, a w latach 1971-1973 studiował w Saint Martin's School of Art w Londynie. W 1976 napisał "Tractatus Post Historicus", który był swego rodzaju artystycznym credo Dimitrijevića.
Jego prace stworzyły podstawy dla rozwoju sztuki konceptualnej. Pierwsza dzieło reprezentujące ten nurt powstało w 1963 roku. W "The Flag of the World" artysta zamienił flagę narodową na symbole alternatywne. Był to zarazem początek artystycznej interwencji w sferę publiczną, której to poświęcił większość swoich dotychczasowych prac.

CASUAL PASSERBY I MET AT 5 PM, Naples, 1971
CASUAL PASSERBY I MET AT 3.41 and 3.47, PM, Paris, 1999

Międzynarodową sławę przyniósł artyście cykl prac z lat 70. zatytułowany "Casual passer-by". Innowacyjność projektu polegała na tym, że zdjęcia przypadkowych przechodniów zrobione przez Dmitrijevića zostały przez niego powiększone do ogromnych rozmiarów i umieszczone w przestrzeni miejskiej na ścianach budynków, autobusach, billboardach i w innych miejscach reklamy. Artysta chciał zagrać z powszechnym kultem sławy i bohaterów poprzez umieszczenie w centrum swoich prac osób anonimowych. To nie koniec romansu z przeciętnym obywatelem. Artysta stawiał również tablice pamiątkowe i pomniki na cześć ludzi, których miał okazję poznać. 

Sarah Knipe - CASUAL PASSERBY I MET AT 2.42 PM, London, 1971
Monument to David Harper, the casual passerby I met at 11.28 AM, London, 1972.
Collection: Sylvain Perlstein, Paris
Wiele podobnych projektów miały pobudzić do refleksji które miejsca, daty, wydarzenia i postaci są ważne pod względem historycznym i kulturalnym. Swoim odbiorcom zadawał pytanie: czy to, co uważamy za ważne i wzniosłe jest aby na pewno "lepsze" od przypadkowego przechodnia, ławki w parku czy zwykłego dnia miesiąca?

March 11 – This could be a day of historical importance, 1979
This Could be a Place of Historical Importance, 1972
W połowie lat 70. rozpoczął pracę nad serią instalacji pt. "Triptychos Post Historicus". Dzieła sztuki powszechnie uznanych mistrzów łączył z przedmiotami codziennego użytku i owocami lub warzywami. Była to synteza trzech różnych światów. Dialektyczny charakter tych instalacji najlepiej oddają słowa samego Dimitrijevića: "Luwr jest moją pracownią, ulica muzeum".  Przez ostatnich 30 lat artyście udało się stworzyć ponad 500 prac z tej serii, których bogactwo tematyczne obejmuje zarazem klasyczną "Madonnę" da Vinciego, jak i modernistyczny "Czerwony kwadrat na białym tle" Malewicza. Nie obeszło się jednak bez kontrowersji podczas wystawy w Tate. Jeden z odwiedzających był zszokowany, że artysta użył w swoich instalacjach oryginalnych wersji słynnych obrazów, po jego skardze całą sprawę opisał The Times.

Triptychos Post Historicus, 1989
Triptychos Post Historicus



















W latach 80. zajął się kolejnym cyklem instalacji, tym razem skonfrontował świat sztuki oraz świat dzikich zwierząt i natury. W ten sposób przeciwstawił zachodnie pojęcie estetyki temu wyznawanemu przez cywilizacje, których sztuka jest bardziej zjednoczona z naturą.
DUST OF LOUVRE AND MIST OF AMAZON Waddington Galleries, London, 1981
WHEN ELEPHANTS WERE REHEARSING NORDIC DISCIPLINES IN MY HOME TOWN, 1983
CAS D’EVOLUTION Ménagerie du Jardin des Plantes, Paris, 1998
Le rythme parfait D'ERIC SATIE
Ménagerie du Jardin des Plantes, Paris, 1998
Na przestrzeni ostatnich 40 lat Dimitrijević uzyskał światową sławę, a jego prace wystawiane są w galeriach sztuki od Ameryk po Azję. Jego twórczość była kluczowa w rozpowszechnieniu działań w przestrzeni publicznej oraz dla re-definicji spojrzenia na klasyczne dzieła sztuki.

2006, Xin-Dong Cheng Space for Contemporary Art, Beijing

0 Kommentarer:

Prześlij komentarz