|
The Flag of the World, 1963 |
Slobodan "Braco" Dimitrijević (ur. 1948) już od najmłodszych lat obracał się w artystycznym świecie socjalistycznej Jugosławii. Jego ojciec będąc jednym z największych artystów regionu skutecznie poprowadził karierę młodego Braco, który w wieku zaledwie lat 10 mógł się pochwalić swoją pierwszą wystawą prac. W 1971 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Zagrzebie, a w latach 1971-1973 studiował w Saint Martin's School of Art w Londynie. W 1976 napisał "Tractatus Post Historicus", który był swego rodzaju artystycznym credo Dimitrijevića.
Jego prace stworzyły podstawy dla rozwoju sztuki konceptualnej. Pierwsza dzieło reprezentujące ten nurt powstało w 1963 roku. W "The Flag of the World" artysta zamienił flagę narodową na symbole alternatywne. Był to zarazem początek artystycznej interwencji w sferę publiczną, której to poświęcił większość swoich dotychczasowych prac.
|
CASUAL PASSERBY I MET AT 5 PM, Naples, 1971 |
|
CASUAL PASSERBY I MET AT 3.41 and 3.47, PM, Paris, 1999 |
Międzynarodową sławę przyniósł artyście cykl prac z lat 70. zatytułowany "Casual passer-by". Innowacyjność projektu polegała na tym, że zdjęcia przypadkowych przechodniów zrobione przez Dmitrijevića zostały przez niego powiększone do ogromnych rozmiarów i umieszczone w przestrzeni miejskiej na ścianach budynków, autobusach, billboardach i w innych miejscach reklamy. Artysta chciał zagrać z powszechnym kultem sławy i bohaterów poprzez umieszczenie w centrum swoich prac osób anonimowych. To nie koniec romansu z przeciętnym obywatelem. Artysta stawiał również tablice pamiątkowe i pomniki na cześć ludzi, których miał okazję poznać.
|
Sarah Knipe - CASUAL PASSERBY I MET AT 2.42 PM, London, 1971 |
|
Monument to David Harper, the casual passerby I met at 11.28 AM, London, 1972.
Collection: Sylvain Perlstein, Paris |
Wiele podobnych projektów miały pobudzić do refleksji które miejsca, daty, wydarzenia i postaci są ważne pod względem historycznym i kulturalnym. Swoim odbiorcom zadawał pytanie: czy to, co uważamy za ważne i wzniosłe jest aby na pewno "lepsze" od przypadkowego przechodnia, ławki w parku czy zwykłego dnia miesiąca?
|
March 11 – This could be a day of historical importance, 1979 |
|
This Could be a Place of Historical Importance, 1972 |
W połowie lat 70. rozpoczął pracę nad serią instalacji pt. "Triptychos Post Historicus". Dzieła sztuki powszechnie uznanych mistrzów łączył z przedmiotami codziennego użytku i owocami lub warzywami. Była to synteza trzech różnych światów. Dialektyczny charakter tych instalacji najlepiej oddają słowa samego Dimitrijevića: "Luwr jest moją pracownią, ulica muzeum". Przez ostatnich 30 lat artyście udało się stworzyć ponad 500 prac z tej serii, których bogactwo tematyczne obejmuje zarazem klasyczną "Madonnę" da Vinciego, jak i modernistyczny "Czerwony kwadrat na białym tle" Malewicza. Nie obeszło się jednak bez kontrowersji podczas wystawy w Tate. Jeden z odwiedzających był zszokowany, że artysta użył w swoich instalacjach oryginalnych wersji słynnych obrazów, po jego skardze całą sprawę opisał The Times.
|
Triptychos Post Historicus, 1989 |
|
Triptychos Post Historicus |
W latach 80. zajął się kolejnym cyklem instalacji, tym razem skonfrontował świat sztuki oraz świat dzikich zwierząt i natury. W ten sposób przeciwstawił zachodnie pojęcie estetyki temu wyznawanemu przez cywilizacje, których sztuka jest bardziej zjednoczona z naturą.
|
DUST OF LOUVRE AND MIST OF AMAZON Waddington Galleries, London, 1981 |
|
WHEN ELEPHANTS WERE REHEARSING NORDIC DISCIPLINES IN MY HOME TOWN, 1983 |
|
CAS D’EVOLUTION Ménagerie du Jardin des Plantes, Paris, 1998 |
|
Le rythme parfait D'ERIC SATIE
Ménagerie du Jardin des Plantes, Paris, 1998 |
Na przestrzeni ostatnich 40 lat Dimitrijević uzyskał światową sławę, a jego prace wystawiane są w galeriach sztuki od Ameryk po Azję. Jego twórczość była kluczowa w rozpowszechnieniu działań w przestrzeni publicznej oraz dla re-definicji spojrzenia na klasyczne dzieła sztuki.
|
2006, Xin-Dong Cheng Space for Contemporary Art, Beijing |
0 Kommentarer:
Prześlij komentarz