W sierpniu miałam okazję odwiedzić parę paryskich muzeów, m.in. takie sławy jak Musée d'Orsay czy Centre Georges Pompidou. Chyba nigdy w życiu nie widziałam tak wspaniałych i bogatych zbiorów - mam pewną skłonność do chomikowania wiedzy, więc z cierpliwością japońskiego turysty zapisywałam co ciekawsze tytuły i robiłam zdjęcia rzeźbom, obrazom oraz instalacjom. Chciałabym się z Wami podzielić pewnymi spostrzeżeniami na ten temat i chociaż jestem laikiem, to mam nadzieję, że z serii "W świecie sztuki" dowiecie się czegoś ciekawego.
Arte Povera
P. Pascali, "Le penne di Esopo" (1968) |
Oprócz wystaw, światopogląd entuzjastów tego ruchu ukształtowała książka Celanta pt. Arte povera. Histories and Protagonists, która promowała rewolucyjność sztuki, wolność konwencji i siłę struktury. Promował posługiwanie się materiałami surowymi i pospolitymi - szmatami, gałęziami, kamieniami, szkłem - był to zdecydowany odwrót od sztuki tradycjnej (wysokiej). Staje również w opozycji do otaczającego go świata - uciążliwej komercjalizacji, zamykania przedmiotów w ich znaczeniu. W całym pośpiechu lat 60. i 70. XX. wieku pragnie zaakcentować, że to właśnie myśl ma ogromną siłę kreacyjną.
P. Pascali i "Trap" |
P. Pascali i "Le penne di Esopo" (1968) |
P. Pascali, "Trap" (1968) |
Poza Celantem jako guru sztuki ubogiej traktowany był Michelangelo Pistoletto - kolejny włoski malarz i teoretyk. Propagator Gesamtkunstwerku, czyli syntezy sztuk - jej wspólnoty, mimo rozmaitości tworzywa. Przygodę z tym nurtem rozpoczął od malowania na lustrach w 1962 roku. Łącząc malowanie z nieustannie zmieniającą się rzeczywistością, w której praca się znajduje.
M. Pistoletto - I visitatori (1962-1968) |
Najbardziej znanymi dziełem Pistoletta jest chyba Venus of the Rags, gdzie połączył pospolitość szmaty z klasyczną i niezwykle włoską w swych korzeniach rzeźbą Wenus. Chciał w ten sposób przełamać hierarchię rządzącą sztuką i rzeczami zwykłymi. Miesza pewne sacrum z profanum - było to dość charakterystyczne dla artystów działających w Arte Povera.
"Venus of the Rags" |
Giovanni Anselmo przyłączył się do Arte Povera w 1967 roku tworząc wystawę ConTempL'azione, pokazaną w trzech galeriach w Turynie. Artysta w swych rzeźbach stara się odkryć cudowność natury, jej piękno i potencjalną energię ukazując ją w postaci materiałów nieprzetworzonych. Chce zapoznać publiczność z poetyckimi interpretacjami abstrakcyjnych i uniwersalnych konceptów takich jak energia, grawitacja i światło.
Alighiero Boetti
A. Boetti "Game Plan" |
.
W związku z Arte Povera warto wspomnieć o Piero Manzonim, który był również uznanym przedstawicielem sztuki konceptualnej. Ironicznie podchodził do sztuki awangardowej. Również eksperymentował z różnymi materiałami i pigmentami. Był dość ekscentrycznym twórcą, można powiedzieć obdarzonym interesującym poczuciem humoru. Np. w latach 60. postanowił uczynić z ludzi chodzące dzieła sztuki - wśród nich znajdziemy np. Umberto Eco.
Inne jego pomysły przekraczają niestety granice dobrego smaku, otóż w 1961 roku Manzoni postanowił dokonać defekacji do 90 małych puszek i nazwać je Gównem artysty (Merda d'artista). Co ciekawe, dzieła te cieszyły się sporą popularnością, były wystawiane w wielu miejscach i osiągnęły wysokie ceny.
Tym zabawnym akcentem zakończymy odcinek o Arte Povera. Mam nadzieję, że Wam się spodobało. Miłej nocy!
1 Comment:
Przyznam, że wcześniej nawet nie słyszałam o tym kierunku w sztuce. Przypomina nieco dadaizm. Czy wiesz może czym się różni?
Prześlij komentarz